Atnešu naują siūlymą: skatinsime elektrinį viešąjį transportą

Šiandien kartu su kolegomis registravome Alternatyviųjų degalų įstatymo projektą, kurio pagrindinis tikslas – įpareigoti naftos degalų pardavėjus finansuoti elektrinį transportą, taip skatinant elektrinį viešąjį bei elektrinį krovininį transportą. 

To bus siekiama išplečiant degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių (DAEI) apskaitos vienetų sistemos dalyvių ratą, į jį įtraukiant keleivių ir krovinių vežėjus, kurie paslaugas teikia elektrinėmis transporto priemonėmis.

Suteikiant viešojo transporto operatoriams ir krovinių vežėjams, keleivius ar krovinius vežantiems elektriniu transportu, teisę dalyvauti DAEI vienetų apskaitos sistemoje būtų sukuriama dviguba nauda. Vežėjai galėtų užsidirbti parduodami sugeneruotus DAEI vienetus už savo transporte sunaudotą elektrą, o gaudami tam tikrą pelną turėtų papildomą motyvaciją toliau investuoti į savo auto parko elektrifikaciją, nes kuo daugiau elektrinio transporto, tuo daugiau elektros įkraunama, tuo daugiau DAEI vienetų gauni ir parduodi.

Viešasis transportas Lietuvoje yra smarkiai subsidijuojamas, nes daugelis keleivių bilietų parduodami lengvatinėmis kainomis. Įstatymo projektas leistų elektriniam viešajam transportui gauti papildomų pajamų bei sumažintų dotacijų ir subsidijų poreikį iš valstybės biudžeto, nes naftos degalų pardavėjai galėtų įsigyti DAEI vienetus iš viešojo transporto operatorių.

Mažinant transporto sektoriaus poveikį klimato kaitai ir aplinkos oro taršai, iki 2030 m. atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporto sektoriuje, palyginti su bendru galutiniu degalų suvartojimu, turi sudaryti ne mažiau kaip 15 procentų. Transporto sektorius Lietuvoje yra didžiausias ŠESD emisijų šaltinis – virš 30 proc. Europos Sąjungoje šio sektoriaus dekarbonizavimui skiriamas didelis dėmesys. Šis siūlymas glaudžiai susijęs su ES ir Lietuvos strateginiuose tiksluose keliamais uždaviniais.

Rengiant įstatymo projektą buvo atlikta kai kurių sparčiai elektrines transporto priemones įsigyjančių keleivių bei krovinių vežėjų Lietuvoje apklausa („Lietuvos geležinkeliai”, „Vilniaus viešasis transportas”, „Kauno autobusai”, „Tauragės autobusų parkas“ ). Atsižvelgiant į apklausos rezultatus, matoma, kad elektros energijos suvartojimas viešajame transporte Lietuvoje 2022 m. siekė mažiausiai 49 GWh, arba maždaug 0,2% nuo rinkai patiekto dyzelino ir benzino energinės vertės.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.