Daugiabučių administravimas – dėl ko skundžiasi miestiečiai?

senas daugiabutisKelias dienas praleidau skaitydamas miesto gyventojų skundus – o jų daug:) Šį kartą dėmesys buvo išskirtinai skundams dėl daugiabučių administravimo. Sugebėjau įveikti 44 skundus ir savivaldybės atsakymus į juos – tiek yra savivaldybės ‘skundų’ registre nuo metų pradžios. Iš viso savivaldybė gavo 215 paklausimų dėl daugiabučių administratorių ir 184 dėl bendrijų veiklos (bet jie kituose registruose.. tačiau nesigilinkime į biurokratiją:) ). Tai kokios gi išvados?

  1. Tik keliais atvejais iš perskaitytų daugiabučių administratoriams buvo skirti realūs įspėjimai, kad už pakartotinius nusižengimus bus skirtos baudos. Teoriškai savivaldybė (arba gyventojai) gali inicijuoti administratoriaus pakeitimą, jei administratorius prastai vykdo savo pareigas. Praktiškai kas mėnesį pakeičiamas vienas administratorius (iš ~4150 namų, kuriuos administruoja administratoriai), tai per metus – apie 0.3% (na, dar koks 1% per metus tampa administruojami bendrijų). Ar tai pakankamai didelis rodiklis? Gal vertėtų palyginti su tuo, koks procentas gyventojų per metus pakeičia mobilaus ryšio tiekėją (pvz, pereina iš Bitės pas Omnitel ar atvirkščiai).
  2. Savivaldybė nėra įstatymais įpareigota ir neturi pajėgumų (realiai su daugiabučių administravimo kontrole ir priežiūra, mano žiniomis, dirba tik trys žmonės!) spręsti, ką ir kaip turi tvarkyti daugiabučio administratorius. Reali kontrolė galima tik pačių gyventojų. Geriausia, jei tą daro atsakingas gyventojų bendrijos pirmininkas (o tokių nėra daug;)) Vis gi situacija yra tokia – iš viso Vilniuje 20-25% iš maždaug 6,000 daugiabučių yra administruojami bendrijų (ne visos jos – efektyvios), o per 2016 metus (iki balandžio) buvo įsteigta 13 naujų bendrijų.
  3. Bent keli atvejai pasitaikė, kai daugiabučio administratoriai nepateikė pastatų savininkų sąrašo tam, kad būtų galima įsteigti bendriją. Laiku negavus sąrašo, pavėluojama (pagal įstatymo numatytus terminus) surengti bendrijos steigimo susitikimą.
  4. Ypač kliūva, kad daugiabučių administratoriai remonto darbų rangovu pasirenka įmonę pavadinimu… ‘Mano būstas’. Nors pats ‘Mano būstas’ nėra skundų objektas (o ir negalėtų būti, nes gyventojai tiesiogiai su juo nebendrauja), bet gal kokiuose 7-8 skunduose buvo aptariamos rangos darbų kainos, ir visais atvejais rangovas buvo ‘Mano būstas’ – ar dažant fasadą, ar remontuojant prausyklas, ar keičiant laiptinės langus. Rangovu ‘Mano būstą’ rinkdavosi tiek ‘Žirmūnų būstas’, tiek ‘Antakalnio būstas’, tiek ‘Naujamiesčio būstas’, tiek ‘Senamiesčio būstas’… Išskyrus kelis namų renovacijos atvejus, neužtikau nei vieno kito rangovo.
  5. Beveik visais atvejais savivaldybė, gavusi skundą, įpareigoja daugiabučių administratorius teikti informaciją… O informacijos neteikimas yra pagrindinis skundų objektas – gyventojai daugiabučių administratorių prašo paaiškinti, koks rangovas ką darė ir kiek kainavo atskiri rangos darbai/medžiagos.

Dar vienas įspūdis – labiausiai dėl atliktų darbų kainos skundžiasi socialiai pažeidžiami gyventojai, kurie nustemba gavę sąskaitą už stogo remontus ir pan. O rasti papildomą 100 eurų mokėjimui už stogo remontą, keletą mėnesių iš eilės, nėra lengva, tarkim, pensininkams. Tačiau prie skundo atsakymo dažnai būna pridėtos ir situacijos nuotraukos ir, atvirai kalbant, vis tik turi pripažinti, kad tam daugiabučiui remontas buvo būtinas. Tačiau neišspręstas klausimas dažnai lieka dėl to, ar adekvati buvo remonto darbų kaina? Ypač turint omeny, kad keistai dažnai rangovas vis tas pats ‘Mano būstas’.

Dažnai gyventojai, nesutikdami mokėti už atliktus darbus, net kreipiasi į teismą. Deja, teismų praktika (teko susipažinti su keliomis bylomis) vis tik priteisia daugiabučių administratoriams sumokėti visą sumą. Pagrindinė priežastis – privalomiesiems darbams (t.y., situacijoms, kai kyla pavojus daugiabučio konstrukcijoms ir pan.), gyventojų sutikimo darbams nereikia.

Bėdos aiškesnės:) Generuojam idėjas, ką daryti. Turite pasiūlymų? Parašykite.

Komentarai

3 komentarai

  1. Eduardas Kriščiūnas

    Kasparai, o esi skaitęs daugiabučių administravimo nuostatus ir tikrinęs kokius dokumentus administratorius realiai pateikia PRIEŠ pradėdamas remontus ir ar sušaukia susirinkimą?

    Atsakyti
    1. kasparas Įrašo autorius(-ė)

      Esu skaitęs. Yra skirtingi reikalavimai, ką daugiabučio administratorius turi pranešti esant privalomiesiems ir neprivalosiems darbams.

      Atsakyti
  2. Donatas

    Sveiki Kasparai. Su administravimu yra blogiausia tai, kad statybos bendrovės įsteigia dukterines administravimo įmones ir kai perki butą, kartu gauni ir administratorių. Prieš pusę metų įsigijau naujos statybos butą, tai saskaitas iš administratoriaus gaunu visiškai nepagrįstas ir nelogiškai dideles. Į nei vieną skunda nera atsakoma nei laiškais, nei telefonu, o mokėti, kaip ir savaime aisku, reikia už statytojo dar neparduotu butų šildymą, vandens cirkuliaciją, bendrą elektrą, aplinkos priežiūrą ir t.t. Įdomu kokį rangovą pasirinktų administratorius remonto darbams?
    Va čia yra problema

    Atsakyti

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *