Transporto politika Vilniui. Praktinės kelionės trukmės vertinimo galimybės

Paprasčiausias būdas išmatuoti miesto maršrutų trukmes – tiesiog atsisėsti į automobilį ir pervažiuoti numatytas gatves. Taip „Susisiekimo paslaugos“ jau yra padariusios ir netgi gautas kažkoks rezultatas (žr. trukmė dieną, trukmė vakarinio piko metu, rytinio piko trukmė). Aišku, tokį trukmės matavimą reikėtų automatizuoti ir yra ne vienas būdas tą padaryti. Nors kiekvienas būdas su savais niuansais ir kiekvienas tinkamas šiek tiek skirtingiems tikslams.

Toliau detaliau aptariu, ką esam išsiaiškinę apie įvairias alternatyvas. Kol kas dar daugelį variantų toliau aiškinamės, tad jų statusas gali būti ir pasikeitęs (alternatyvos aprašomos, kiek buvo žinoma apie jas 2016 m. kovo 1 d.)

Pagrindinis klausimas – kiek trunka kelionė konkrečiu maršrutu?

  • Galime pravažiuoti patys ir pamatuoti, kaip jau tą padarė „Susisiekimo paslaugos“ 🙂 Bet tai nėra labai efektyvu.
  • Galėtume naudoti Google maps (žr. čia), jie turi informaciją apie vidutinę kamščių situaciją ir atitinkamai paskaičiuoja maršrutų trukmę. Tačiau šis sprendimas labiau parodo vidutinę situaciją, bet neleidžia matyti ilgalaikių tendencijų ar kiek varijuoja kelionės trukmė metų eigoje.
  • Esant Google ‘premium’ klientu, galima pateikti automatines užklausas į GoogleMaps, kiek truktų nuvažiuoti konkretų maršrutą atsižvelgiant į realias eismo sąlygas. Jei pasitikime Google eismo apkrovimo duomenimis (vertinant situaciją realiu laiku, ne apibendrintą vidurkį, Google turimi duomenys apie eismo sąlygas gali būti ir nebūtinai tikslūs), tai būtų greičiausias ir paprasčiausias būdas kaupti duomenis, kur kelionės trunka ilgiausiai ir kaip ta trukmė varijuoja paros, savaitės, mėnesio metu. Šiuo metu bendraujame su Google, kokio detalumo duomenis jie mums gali pateikti.
  • Dar yra toks PikasGPS sprendimas, kuris jau šiuo metu naudojamas Vilniuje detaliai sekti viešojo transporto autobusų kelionių trukmes. Teoriškai būtų galima į bet kurį automobilį įdėti GPS siųstuvą ir jį paleisti važiuoti konkrečiu maršrutu – PikasGPS jau turi duomenų bazę ir duomenų apdorojimo mechanizmą, kuris leistų suskaičiuoti ir palyginti kelionės trukmę. Tačiau lieka neatsakytas klausimas, kas tokius automobilius vairuotų? Savanoriai, žmonės už kažkokį mokestį, ar dar kas nors?
  • Dar galima sukurti specialų apps’ą, kurį įsidiegtume į išmaniuosius telefonus – apps’as užfiksuotų kelionės maršrutą ir nusiųstų jo trukmę į centrinę duombazę. Reikėtų dar išspręsti duomenų apdorojimo klausimą, tačiau pats apps’as techniškai nėra sudėtinga užduotis.

Kiti kelionės trukmės matavimo būdai ir jų nauda

Kur ir per kiek laiko galime nukeliauti?

  • Miesto svečiams galėtų būti patogu turėti vizualizaciją, kiek toli norime nuvažiuoti per 5/10/15 min. iš Vilniaus centro. Tam galėtume pasinaudoti Petro Kudaro blog’e aprašytu būdu – Google leidžia pateikti užklausą į savo maršrutų planavimo įrankį, ir gauti trukmę įvairiomis kryptimis. Google, tikriausiai, pateikia informaciją gerokai „suvidurkintą“, bet šiam tikslui ji puikiai tinka.

Kas greičiau – viešasis ar individualus transportas?

  • Jei norime lyginti viešojo transporto ir lengvojo automobilio kelionių trukmes, tai vėlgi galima pasinaudoti Google duomenimis. Ypač dabar, kai Google yra integruoti viešojo transporto duomenys. Tiesiog reikia pasirinktiems maršrutams paduoti užklausas pagal skirtingą transporto tipą ir bus galima gauti bendro pobūdžio palyginimą, kaip Vilniuje greičiau keliauti, jau turėsime.

Iš kur ir į kur keliauja gyventojai mieste?

  • Uber potencialiai gali suteikti individualių kelionių maršrutus (ir jų trukmę), kaip jie panašiai daro ir Bostone (ačiū Lukui Vabalui už nuorodą).
  • Dar yra Tele2 projektas, dėl kurio „Susisiekimo paslaugos“ bendrauja su šia įmone. Tele2 galėtų pateikti keliones iš taško A į B mieste pagal mobilių telefonų judėjimą. Teoriškai, tokie duomenys galėtų parodyti, kokie yra miestiečių pagrindiniai kelionių maršrutai. Tele2 projektas sugebės atskirti kelionės būdą (VT, a/m, dviratis, kojos). Dar nežinome, ar Tele2 pateiktų pilną paslaugą (t.y., įskaitant duomenų analizę), ar būtų gaunami tik žali/neapdoroti duomenys.

Kiek intensyvūs yra kamščiai atskirose miesto vietose/sankryžose? Nors šie duomenys nepadeda tiesiogiai nustatyti kelionės trukmės, bet yra vertinga papildoma informacija.

  • Labai įdomi informacija yra čia http://atviras.vilnius.lt/eismo-situacijos. Šitie vertinimai galėtų būti būdas sekti bendro pobūdžio tendencijas prie atskirų sankryžų, taip pat įvertinti, ar Vilniuje dažnai nutinka neeiliniai įvykiai, kurie išbalansuoja eismo kamščių trukmę.

Kitų įmonių tarptautinė patirtis matuojant kamščių intensyvumą ir kelionių trukmę:

  • TomTom matuoja kelionių trukmes sekdamas GPS įrenginių keliones. TomTom pateikia %, kiek piko metu ilgiau užtrunka kelionė nei esant laisvam eismui. Tai turbūt būtų artima tam, ką gautume naudodami PikasGPS arba sukūrę atskirą programėlę.
  • Kita vertus, Inrix indeksas JAV naudojasi būtent mobilių telefonu judėjimu įvertindamas kamščių lygį skirtinguose miestuose.

Komentarai

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *