Metai po Vilniaus viešojo transporto pertvarkos, arba „norėjome, kaip geriau…“

(publikuota delfi.lt)

Pastaraisiais mėnesiais žiniasklaidoje vis išgirstame Vilniaus savivaldybės (ar “Susisiekimo paslaugų”) pareiškimų apie sėkmingai įvykdytą viešojo transporto pertvarką.

Kiekvieną kartą šie pranešimai nustebina. Kadangi galbūt kai kam jie atrodo patikimi, tad kai kuriuos Vilniaus viešojo transporto pertvarkos rezultatus reikėtų aiškiai įvardinti.

Priminsime, Vilniuje viešojo transporto pertvarka reiškė privačių vežėjų visišką atsisakymą ir kiek patobulintų (“greitųjų”) autobusų maršrutų įvedimą. Viešai teigiama, kad dėl pertvarkos 2013 m. gerokai padidėjo “Vilniaus Viešojo Transporto” pajamos ir sumažėjo dotacijų poreikis, uždirbta 22 mln litų daugiau nei 2012 metais.

Tačiau didžiausią ir pagrindinį poveikį finansiniams VVT rezultatams turėjo 2013 m. grąžinta PVM lengvata, bet ne vadybiniai sprendimai. 2013 metais “Vilniaus Viešasis Transportas” gavo 22 mln litų daugiau nei 2012 metais, tačiau net 17 mln litų iš šių papildomų pajamų prisidėjo dėl panaikintos PVM lengvatos.

Likę penki milijonai yra panašiai tiek, kiek uždirbdavo “mikriukų” operatoriai. Taigi, visa pagerėjusi “Vilniaus viešojo transporto” situacija yra grąžintos PVM lengvatos ir brutaliai perimtų privačių vežėjų pajamų dėka. Tačiau ne kokybiškų vadybos sprendimų dėka.

O ką iš tiesų reiškia privačių vežėjų atsisakymas? Palyginkime: “Lietuvos paštas” iki 2010 nuostolingai teikė prenumeruojamos spaudos pristatymo paslaugas atokiuose kaimuose. “Vilniaus Viešasis Transportas” (VVT) irgi nuostolingai teikia transporto paslaugas tam tikruose maršrutuose, ir dėl to be kompensacijų tokiai įmonei sunku išsilaikyti.

Tačiau jei “Lietuvos paštas” patirtų stambių nuostolių (o taip ir buvo prieš keletą metų), mums būtų sunku įsivaizduoti, kad dėl to galime uždaryti visas privačias kurjerių bendroves Lietuvoje, bei taip imtis gelbėti “LIetuvos paštą”?

Tačiau išmesti privačius vežėjus, gelbėjant “Vilniaus viešąjį transportą”, pasirodo, galima. Net Lietuvos konkurencijos taryba yra pripažinusi, kad privačių vežėjų atsisakymas Vilniuje “neskatina užtikrinti žemiausias kainas ir lemia neracionalų lėšų panaudojimą”.

Nepagarba privačiam verslui ir jo interesams, vienašališkas sutarčių nutraukimas ilgam uždėjo etiketę Vilniaus savivaldybei. Prisiminkime, kad ir kita savivaldybės įmonė “Air Lituanica” šiuo metu patiria nuostolių. Gal imkime gelbėti šią įmonę ir uždrauskime “Ryanair”, “Wizzair” ir kt. oro linijas?

Komentarai

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *